Kiállítás

Tóth Lala: Kivetkőzés

2025. ápr. 10. - folyamatosan

A kivetkőzés kifejezés arra a folyamatra utal, amikor a parasztság a tradicionális falusi népviseletet elhagyva, városi esztétikaszerint kezdett el öltözködni. Ezt a folyamatot dolgozza fel szobraiban Tóth Lala textilművész, aki Korniss Péter fotográfus munkájából inspirálódva kezdett el foglalkozni a paraszti kultúra hanyatlásával az öltözeten keresztül. A népviselet elhagyásának ugyan különböző okai lehettek (gazdasági ok, vélt társadalmi felemelkedés, kényelem, félelem, lázadás), az egyéni elbeszélések szerint ez a cselekedet minden érintett életében fontos, érzelmileg megterhelő eseménynek, mérföldkőnek számított. Az öltözet gyakran a személyiség kifejezésére szolgál, ugyanakkor az egyén és a viselet oda-vissza hatnak egymásra — ez magyarázza a kivetkőzés identitásformáló erejét. 

Leány ünneplőben. Kéménd (Kamenín, Szlovákia), 1941 Manga János felvétele NM D 734
Leány ünneplőben. Kéménd (Kamenín, Szlovákia), 1941 Manga János felvétele NM D 734

A ruhaszobrok az immáron kiüresedett népviseletek szimbólumai: a tradicionális magyar viselet törékeny, mégis monumentális emlékművei. Kötött anyagból készültek, ezzel is utalva a már eltűnt belső tartalomra, amely a matériát egykor belülről feszítette. Az alkotói folyamat során Tóth Lala a magyarok lakta tájegységek viseleteit tanulmányozta, ezeknek a sematikus sziluettjéből indult ki. A két mű a széki és az Alsó-Garam menti viselet alapján jött létre. Bár a ruhaszobrok önmagukban is értelmezhetők, újabb jelentést kapnak a test köré helyezve. A dokumentáció során a modellek mai formális öltözéket viseltek, amely körül pluszrétegként lebeg a múlt örökségét megjelenítő ünneplőruha. Jelentésük a Néprajzi Múzeumba kerülve tovább bővül. A gyűjtemény tárgyaival együtt arra reflektálnak, hogy a viseletek formájának és tartalmának dinamikus viszonya miképp teremt meg különböző értelmezéseket és magatartásokat a viseletet használók körében. Ezzel összefüggésben azt is felvetik, miképp ragadható meg a viseletkutatás múzeumi gyűjteményezésben is megnyilvánuló útkeresése.

Anyag és technika: poliészter fonal és műgyanta, pigmentporos színezés
Koncepció és kivitelezés: Tóth Lala
A szobrok a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés
mesterképzése Future Traditions című féléves kurzusának keretében készültek
2021-ben.
Konzulensek: Bráda Judit, Nagy Adrienn és Katona Edit
Szöveg: Budavári Veronika, Tóth Lala
Fotó: Grinberg Daniella

JEGYEK