Hírek

Egy éves az EtnoKultúra, a Néprajzi Múzeum szakmagazinja

Egy éve, 2022 március 20-án indult az M5 csatornán a Néprajzi Múzeum saját gyártású szakmagazinja, az EtnoKultúra, amely hónapról-hónapra népszokásokat, kutatásokat, kiállításokat, gyűjteményeket mutat be a nézőknek, minden alkalommal bizonyítva, hogy a hagyományok és a modernitás járhat kéz a kézben.

Az M5 televíziós csatornán havonta jelentkező 26 perces EtnoKultúra magazin célja a néprajzról alkotott egyéni és társadalmi elképzelések megújítása, a társintézmények, vidéki gyűjtemények és kiállítások, akadémiai kutatók, tanszékek, archívumok és könyvtárak gyakorlatának bemutatása. Az általában 4-4 témát, helyszínt tömörítő műsor szerkesztői arra törekednek, hogy a médiában gyakrabban megjelenő eseményeken, rendezvényeken túl a legfrissebb kutatási eredményeket, gyűjteményi, muzeológiai és állományvédelmi munkák eredményeit közérthetően mutassák be. Így egy-egy adásban a Néprajzi Múzeum szakemberei mellett megszólalhatnak az ország, sőt a határon túli különböző nagyságú, hátterű vagy profilú intézmények képviselői, érzékeltetve a néprajztudomány összeredményeit, hálózatát, mélységét, rétegzettségét és kiterjedtségét, a jelenkorban folyó kutatások sokféleségét, azok lehetséges hasznosulását.

Igaz, az EtnoKultúra első számában az alapításának 150. évfordulóját ünneplő Néprajzi Múzeum került fókuszba, de a következő epizódokban a magyar múzeumokban, néprajzi tanszékeken, kutatócsoportokban folyó munkáról, egyéni teljesítményekről is számot adtak a szerkesztők. Az első esztendő adásaiban a miskolci Herman Ottó múzeum néprajzi gyűjteményeinek új szerzeményei és a hozzájuk kapcsolódó kutató és muzeológiai munka épp úgy szóba került, mint az MTA ELTE Lendület Történeti folklorisztikai kutatócsoport lokális közösségekben élő katolikus és protestáns alsópapság helyi társadalmi funkciójának, mindennapi életvilágának, mentalitásának változó és sokszínű viszonyrendszerét vizsgáló projektje, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Erdély-tájegysége, izraeli kibuc-kutatása, a szegedi papucs és az itteni napsugaras oromzatú házak sajátosságaira vonatkozó újdonságok, az év kiállítása díjjal kitüntetett békéscsabai Munkácsy Mihály és a bajai Türr István Múzeum etnográfiai teljesítménye, a budaörsi Jakob Bleyer Heimatmuseum, a mohácsi Kanizsai Dorottya Múzeum, a kolozsvári Magyar Néprajz és Antropológia Intézet működése, a Nemzeti Múzeum jelenkori vegyes gyűjteménye, a Balaton múltját és jelenét feltáró veszprémi, keszthelyi kutatások vagy a Magyar Géniusz című vándorkiállítás néprajzi része. A szőlészeti és borászati kutatásokról az ország négy pontjáról – Szegedi Tudományegyetem, szombathelyi Savaria Múzeum, nagykanizsai Thúry György Múzeum, Néprajzi Múzeum – három etnográfus beszélt. Az egykori és mai intézményi és egyéni etnográfiai teljesítmények mellett újonnan megjelenő kiadványok szerzői is kamerák elé kerülhetnek, de külföldi etnográfusok is megszólaltak abban az epizódban, amely a Néprajzi Múzeum új épületének és kiállításainak szakmai megnyitója, az európai néprajzi múzeumok igazgatói konferenciája során készült. Mindemellett a Néprajzi Múzeum saját intézményi gyakorlatáról alkotott képet is folyamatosan szélesíti: a kiállítások, publikációk, a költözés folyamata, a gyűjteménygyarapodások, közönség és szakmai programok mögött álló munka feltárása mellett az éppen aktuális folyamatokba is bevonja a nézőt, szinte azonnal megszólaltatva az afrikai kutatóútjáról hazatérő munkatársat, vagy a gyulai Erdős Kamill-gyűjtemény digitalizációt végző kollégáit.

Bár az EtnoKultúra elsősorban televíziós magazin, a műsor és az egyes adások promóciója során a Néprajzi Múzeum arra is hangsúlyt fektet, hogy a felvételek ne csak a jellemzően idősebb tévénézőkhöz jussanak el. A 21. század kommunikációs sajátosságait figyelembe véve valamennyi adás felkerül egészében és egyes epizódonként az intézmény YouTube-csatornájára, melynek elérhetőségéről hírlevelekben, a közösségi médiában kapnak hírt az érdeklődők, ezáltal is érzékelhetővé téve, hogy a „hagyomány és a modernitás igenis járhat kéz a kézben.

2022-ben 11 epizódot vetített az M5, vasárnap délelőtt 9:30-10:30 között. A premier epizódok egy percre jutó átlagos nézettsége 3292 fő volt. Egy epizódba átlagosan 9773 fő kapcsolódott bele legalább egy percre, a 11 epizódba összesen 88 ezer fő.

Az epizódokat összesen 37 alkalommal ismételte az M5 vagy a Duna World, így összesen a műsor 48 alkalommal került adásba. A 48 epizód elérése - vagyis azok száma, akik legalább egy percet láttak valamelyik adásból – 361, 000 fő lett, ami a népesség 4,2%-a.

A YouTube-on pedig közel 7 ezren nézték meg az adásokat, de ez a szám folyamatosan növekszik.

Az EtnoKultúra adásait visszanézheti a Néprajzi Múzeum YouTube-csatornáján, az Etnotube-on.

JEGYEK