Hírek

Múzeumpedagógiai nívódíjakat nyert a Néprajzi Múzeum

A múzeum két kategóriában is visz haza elismerést: múzeumpedagógust és múzeumpedagógiai programot is díjaztak. Az elismerések ünnepélyes átadására szeptember 25-én a Magyar Természettudományi Múzeumban, a 21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón került sor. Koltay Erika múzeumpedagógusunk életműdíjat, az Inkluzív nap c. múzeumpedagógiai programunk pedig az Országos Közgyűjtemények Szövetsége (OKSZ) különdíját nyerte el.

A Múzeumpedagógiai nívódíj 2003 óta a múzeumi szakma egyik legrangosabb kitüntetése, amely lehetőséget teremt az intézményeknek arra, hogy szélesebb szakmai körben is megismertessék, illetve megmérettessék igényes múzeumpedagógiai fejlesztéseiket. 

A díjakat az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón, a Múzeumok Őszi Fesztiválja nyitórendezvényén adták át. Az arra érdemes szakemberek munkáját méltató díjak fontos szakmai elismerések az intézmények életében és a közönség felé is. 

Idén a Múzeumpedagógiai Életmű-díjat Koltay Erika, a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógusa kapta. Koltay Erika 1992 óta dolgozik a Néprajzi Múzeumban. Múzeumpedagógiai foglalkozások fejlesztése és lebonyolítása mellett kiadványok, módszertani anyagok és digitális oktatási segédanyagok összeállításában is közreműködik. Koltay Erika néprajzi dokumentumfilmesként folyamatosan bevonja a múzeum archív mozgóképes anyagait a múzeumi oktatásba, tematikus klipekkel, a múzeum gyűjteményére épített izgalmas vizuális illusztrációkkal. A környezettudatos magatartás fejlesztésével is aktívan foglalkozik. Koltay Erika a felnőttoktatás megújítására is törekszik: Bodnár Katával kidolgozta a Hajléktalanok a múzeumban c. programot és egy időseknek tartandó speciális foglalkozás programját is. Ugyancsak munkatársaival dolgozta ki és valósította meg azt "A megújuló Néprajzi Múzeum felnőtt tanulás stratégiájának szakmai előkészítése az Erasmus+ projekt keretében" című pályázatot, amelyet nívódíjjal ismertek el.

Az OKSZ különdíjat a Néprajzi Múzeum és a Mozaik Múzeumtúra Inkluzív nap című programja kapta.
A Molnár József és Kolostori Kincső múzeumpedagógusok által kidolgozott program az ICOM új múzeumi definíciója, kiemelten a hozzáférés, a befogadás és a sokszínűség szellemében jött létre. Hogyan lehet a Múzeum mindenkié, azoké is, akik fizikai vagy szellemi képességeikben korlátozottak, nem rendelkeznek az értelmezéshez – elvileg –szükséges tudással? Mit tehet az intézmény, hogy a múzeumlátogatás tapasztalatától senki se legyen megfosztva? Az inklúzió lényege, hogy tipikus fejlődésű és fogyatékossággal élő diákok egymással osztoznak a múzeumpedagógiai program élményében, egymással kapcsolatba lépve, a másik képességeihez igazodva végzik el a feladatokat, értelmezik és dolgozzák fel a foglalkozás során kapott ismereteket. 

A program érdeme, hogy miközben a múzeumi kollégák számára is tapasztalatot jelent, a hagyományos foglalkozások eredményein messze túlmutatva az iskolás korosztály toleranciájára és nyitottságára épít, rekonstruálva egy olyan világot, amelyben a másik jelenléte természetes.

 

 

JEGYEK