Hírek

Nívódíjat kapott a Néprajzi Múzeum Erasmus+ projektje

2019- 2021 között A megújuló Néprajzi Múzeum felnőtt tanulás stratégiájának szakmai előkészítése az Erasmus+ projekt keretében című pályázat segítségével számos európai közgyűjtemény munkájával ismerkedhettek meg a múzeum szakemberei. A látogatások olyan walesi, észt és svéd közgyűjteményeket céloztak, melyek a közelmúlt fejlesztései, nagy beruházásai, illetve szervezeti átalakulások kapcsán részben modellezni képesek a 2022-ben megnyílt új épület gyakorlati működését, a korszerű muzeológiai szemléleten alapuló tárlatok kapcsolódó programjait, az új célcsoportok bevonásának módszereit, illetve az egyéni és csoportos látogatókkal, civil szervezetekkel, oktatási intézményekkel való együttműködések lehetőségeit.

A szakemberek több napos, angol munkanyelvű job shadowing tanulmányútjainak walesi és észt partnerintézményei: National Museum Cardiff, St Fagans National Museum of History, Cardiff Story Museum, National Botanic Garden of Wales, Estonian Open Air Museum, Estonian History Museum, Estonian National Museum. A pandémia újabb hulláma miatt a svéd együttműködés virtuális mobilitás keretében valósult meg a következő múzeumokkal: Stockholm City Museum, Swedish History Museum, National Museum of World Culture.

A fenti felsorolásból látszik, hogy egy-egy név több intézményt, illetve gyűjtőkört takar, így jóval szélesebb merítés állt rendelkezésre a működési gyakorlat és látogatói felmérések kapcsán elérhető információkból is.  A Néprajzi Múzeum harmonikus, a Városliget zöld környezetébe ágyazott tetőkialakítása is indokolta, hogy a botanikus kerti pedagógia ugyancsak szerepet kapott a vizsgált szolgáltatások körében, akárcsak a környezettudatosság, a fenntartható fejlődés kérdései. Az élethosszig tartó tanulás, az egyéni és társadalmi jóllét biztosításának elvárásai átfogóan jelen voltak a tanulmányút tematikus elemeinek minden szegmensében.

A képen balról: Koltay Erika és Bodnár Kata
A képen balról: Koltay Erika és Bodnár Kata

Az írásos beszámolók mellett gazdag fotódokumentáció áll rendelkezésre, a partnerintézmények teljes projektleírásokba is betekintést engedtek, a print és online dokumentumok száma is magas. Kezdettől fontos volt a projektcsapat számára, hogy a lehető legszélesebb körben és a leghatékonyabban kommunikáljon. A napi tapasztalatokat, a megismert karakteres, kreatív kezdeményezéseket magyar és angol nyelven is megosztó projektoldalt indítottak, konferenciákon, workshopokon prezentáltak. A csapat résztvevői: Bodnár Kata és Koltay Erika múzeumpedagógusok, valamint Bartók-Lovas Judit projekt-koordinátor. A tapasztalatokról, benyomásokról a magyar és angol nyelvű oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők. Ami azonban fentieken túl is a legértékesebb eredménye az elmúlt hároméves munkának, az a kapcsolati tőke, ami mindvégig biztos hátteret adott a projekt megvalósításához.

A világjárvány okozta nehézségekkel küzdő szakemberek segítőkészsége, a kollegalitás, a nyitottság várakozáson felül tartalmassá tette az együttműködéseket. Igényesen, átgondoltan összeállított programmal, gyakorlati ismereteket közvetítő részvételi lehetőségekkel készültek minden intézményben.

A Néprajzi Múzeum számára meghatározó időszakban a felsővezetés felismerte, hogy a tudásközvetítés területének pozícionálása, stratégiai jelenlétének megerősítése a jövőbeni hatékony működés egyik alapja. Ennek a gondolatnak a jegyében a projektcsapat tagjai lehetőséget kaptak a londoni múzeumi expón való részvételre, a legújabb technikai újítások, átfogó oktatási projektek, kutatási módszerek megismerésére is. Az egymást erősítő folyamatok kreatív erőket mozgósítottak: nem csupán végigvitték a tervezett folyamatot, hanem maximalizálták a benne rejlő lehetőségeket egy, a múzeumi világot is megpróbáló időszakban.

JEGYEK