Egy jáde arcroll

Tavaly karácsonyra a legjobb barátomtól két ajándékot is kaptam. A szép csomagolás egy jáde arcrollt és a Kommunista kiáltvány minikönyv kiadását rejtette, amit nagymamája selejtezett ki. Nagyon örültem az ajándéknak, már csak azért is, mert egész vicces portrét festett rólam. A barátnőm biztos volt választása sikerében, hiszen kiterjedt ásványgyűjteményem van, aminek nagy hányadát még a nagyapámtól örököltem, aki földrajz szakos volt az egyetemen. Mindig is tetszettek a különböző kristályok, a szobámban található szabad sík felületeken mindenhol megtalálhatók. A Kommunista kiálltvány sikerébe most nem mennék bele, mert csak eltereli a téma fókuszát. A jáde arcrollerek létéről már korábban is tudtam, és talán be sem vallottam, de vágyat éreztem, hogy kipróbálhassam.

Egyébiránt a jáde arcroll egy használati tárgy, kozmetikai eszköz, az arcbőr ápolására, masszírozására való. Használatától sima és egészséges lesz az arcbőr. Csiszolt jáde kőből készült, két különböző méretű hengert tartanak fémből készült pontjai. Igazán szép tárgy, kecses formája és nemes anyaghasználta miatt. De nemcsak jádéből, hanem bármilyen féldrágakőből lehet arcrollt készíteni. Létezik rózsakvarc, ametiszt változata is, nagy a választék, attól függően, hogy ki milyen jótékony hatást szeretne elérni a kövek tulajdonságaival. Sajnos addig használtam a jáde arcrollomat reggelente, míg egyszer csak le nem zuhant a fürdőszobai szekrény polcáról, és el nem törött. Apukám szemrevételezte a balesetet, és megállapította, hogy még menthető. Nagy műgonddal megragasztotta pillanatragasztóval, de utána is számtalanszor szétesett a kezemben. Így ma már nem használom. Számomra mégis szimbolikus tárgy maradt, mesélni tud a korosztályom önképéről és az időhöz való viszonyáról is. Kérdéseket implikál bennem arról, hogy etnográfiai fogalmakkal leírhatunk-e jelenségeket fogyasztói társadalmunkban? A tárgyon keresztül megérthetjük-e a használók motivációit?

A jáde arcrollerek néhány éve kerültek forgalomba. Az internetes tartalmakon keresztül lett ismert az USA-ban, ugyanis az Instagramon és a TikTokon számos elképesztően népszerű beauty blogger tevékenykedik. Ez a fajta tartalomkészítés mára külön műfaj lett, és egyébként befektetési lehetőség is, vállalkozás, művelői kiépített szépségipari birodalmak tulajdonosai. Sajátos természete, hogy rövid videókat, fotókat osztanak meg egy-egy termékről, erős vizualitással, gyors hatással, a reklám érdekében. A szépség bloggerek hatására terjedt el ez a termék is világszerte, mivel használata egy megadott mozdulatsoron alapszik, amit videókon keresztül ismerhet meg a fogyasztó. Szájról-szájra, vagyis netbankról-netbankra terjed.

A meghatározott irányú mozdulatok aktiválják a tárgy gyógyító hatását, ugyanis az arc központjától az arc szélig való görgető mozgás, a vérkeringést és a nyirokpontokat stimulálja. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy alkalmazzuk. Az interneten fellelhető források a jáde arcrollról, mint ősi kínai szépítkezési hagyományról regélnek, van aki már a 7. századtól keltezi használatukat, vannak, akik csak a 17. századi kínai arisztokrata asszonyok arcápolásától. Csupán spekulatív, bizonytalan forrású, feltételezésen alapuló háttér rajzolódik ki, ami a tárgyat a kelet-ázsiai taoista világképből és a hagyományos kínai gyógyászatból eredezteti. Feltételezhető, hogy a jáde köves verzió a prototípus, mivel a jáde kő a kínai mitológiában az egyik legértékesebb anyag: a Jáde Császár minden császárok előképe, jáde palotájában igazgatja az isteni birodalmat. A kőhöz mint anyaghoz tulajdonságok és minőségek kötődnek, és a hit, hogy jótékony és gyógyító hatású. A Tiltott Város Múzeumában rengeteg jádéból készült használati és kultikus tárgyat őriznek, többek között egy arc masszírozásra alkalmas, féldrágakövekből készült eszközt is, ami hasonlít modern megfelelőjére. Jaded: Why Is an Imperial Chinese Beauty Tool Suddenly Popular in America? – That’s Beijing (thatsmags.com)

Néhány internetes szépségápolási cikken, egy forrás nélküli fotón és pár természetgyógyászattal foglalkozó oldalon kívül azonban a tárgy ősi eredetéről többet nem lehet tudni. A különböző kristályokhoz kötődő ezoterikus és holisztikus hit ma is reneszánszát éli. A hagyományra, a

természetességre való hivatkozás, a holisztikus szemlélet vonzóvá és eladhatóvá vált a nagy hozamú szépségiparban. Az iparág, a kozmetikumok használata az elmúlt években nagy változáson ment keresztül a fogyasztói szokásoknak megfelelően. Úgy emlegetik mindezt, hogy az Y generáció tagjai, a milleniálok, akik 18-30 éves korukat tapossák, más szemlélettel kezelik a szépségipart. Ők nem megváltoztatni akarják a külsejüket, hanem az adottságaiknak megfelelően kiemelni előnyeiket. A szépségápolás erősen rituális lett, megadott hatóanyagokat, megadott időben, sajátos eszközökkel, sorrendben visznek fel az arcbőrre. Sőt az angolszász területen így is hívják ezt: morning rituals, beauty rituals (reggeli rítusok, szépség rítusok). A gyakorlatok beépülnek mindennapi tisztálkodási szokásainkba, mely során nem csupán testünk tisztul. A jáde arcroll valahogy egyszerre tudja mindezt: hiedelmekre és hagyományos tudásokra utaló eredetével, használatának rituális mozdulatsorával, melyet kiegészít a kristályokba vetett egyfajta holisztikus hit.

Ma már mindenhol elérhető a kristályokból készült arcroll, a sarki drogériától az ezokő boltokon át, a fast fashion üzletekig, alacsony áron. Nemcsak exkluzív, hanem kis méretéből fakadóan mindig használójánál lehet, mégis megtestesíti a vágyott luxust és a vágyott szépséget.

Összességében azonban, alkalmas-e ez a tárgy a szemünk előtt alakuló és változó fogyasztói kultúra leírására? Szóra bírható-e erről egy múzeumban, egyáltalán megszólaltatható, ha gyűjteménybe rakjuk? Lehet-e releváns egy jáde arcroll a Néprajzi Múzeum gyűjteménye számára?

Nekem azóta van egy új rollom, most rózsakvarcból, kicsit aggódom érte, hogy a reggeli kapkodásban össze ne törjem.

szöveg: Zsoldos Anna
fotó: Sarnyai Krisztina
Jáde arcrolller
jáde, fém
2018-2020
származási hely: Ezókő bolt,1077 Budapest, Király utca 79.
 

A témához tartozó havi facebook posztok szerkesztője, a március népi bjúti bloggere Zsoldos Anna

március 4. SZEMÉLYES REFLEXIÓ // Kortárgy - tárgyeset a kortárs fogyasztói hiedelmekről 
 

március 7. TUDTAD? // Fonakodás 

https://www.facebook.com/.../a.563347807.../1564476733937429

március 11. TÁGABB KONTEXTUS // Egy jáderoll, az Euphoria és a múzeum 

https://www.facebook.com/.../a.563347807.../1570654363319666

március 14. GYŰJTEMÉNYI KONTEXTUSOK // TÁGABB KONTEXTUS Ékszerfa és a kortárs művészet 

https://www.facebook.com/.../a.563347807.../1569090833476019

március 18. TUDTAD? // Reggeli mosdás 

https://www.facebook.com/madokprogram/photos/a.563347807383665/1571823613202741 

március 21. TUDTAD? // Harmatszedés 

https://www.facebook.com/madokprogram/photos/a.563347807383665/1573762113008891 

március 23. VIDEÓ // Népi bjúti blogger 

https://www.facebook.com/madokprogram/videos/280809470901365 

március 25. FORTEPAN // kulcsszó: “szépségápolás”, “smink”, “kozmetika”,”tükör”

https://www.facebook.com/madokprogram/photos/a.563347807383665/1576435936074842 

március 28. GYŰJTEMÉNYI KONTEXTUSOK // Szappanok a gyűjteményben 

https://www.facebook.com/madokprogram/photos/a.563347807383665/1578541625864273 

JEGYEK